Ga naar de inhoud

🚗 Met je elektrische auto op vakantie? Vermijd deze dure laadvalkuilen!

ev car is charging

De koffers zijn gepakt, de kinderen op de achterbank en de route is uitgestippeld. Klaar voor een zonnige roadtrip met je elektrische auto? Mooi! Maar pas op: laden in het buitenland kan flink in de papieren lopen als je niet oplet. We zetten de grootste valkuilen én slimme vakantietips voor je op een rij. Dit op basis van een recent artikel van de ANWB en de eigen ervaring van een reis met een EV naar Zwitserland eerder deze maand.

⚠️ 1. Let op het ‘kleeftarief’

In veel landen betaal je niet alleen voor de stroom, maar óók voor de tijd dat je auto aan de laadpaal hangt. Dit noemen ze het blokkeertarief of ‘kleeftarief’.
Vooral na het volledig laden loopt de teller vrolijk door — met soms bizarre bedragen tot gevolg.

🔌 Voorbeeld van de ANWB uit 2025:
Een Nederlandse vakantieganger betaalde in Oostenrijk ruim €700 voor 4,5 dag laden. Niet door het stroomverbruik, maar omdat de auto bleef hangen aan de paal.

Bron: ANWB

💡 2. Slim laden = goedkoop laden

Een paar simpele gedragsregels besparen je honderden euro’s:

✔️ Check altijd de tarieven vooraf
Gebruik je laadpas-app om te zien wat een sessie kost, en of er extra kosten per minuut zijn.

✔️ Gebruik snelladers onderweg
Snelladen is vaak goedkoper en transparanter dan lang laden in parkeergarages of hotels.

Nb. Het is overigens mijn persoonlijke ervaring dat je de tijd van het snelladen onderweg, vsowieso zelf ook nodig hebt om weer even op te laden door bijvoorbeeld een kop koffie te drinken, de benen te strekken of een sanitaire stop te maken. Daarbij geldt dat het laden over de eerste 80 procent van je accu veelal het snelst gaat. Hierdoor kun je binnen de reguliere stops, die je waarschijnlijk toch wel om de paar uur maakt op weg naar je vakantiebestemming, al gauw 150 tot 250 km bereik bijladen.

✔️ Haal je auto weg zodra ‘ie vol is
Niet alleen sociaal, maar vooral slim. Zo vermijd je dure tijdskosten na het laden.

🌍 3. Let op verschillen per land

In landen als Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië kunnen de laadkosten sterk uiteenlopen.
Zo betaal je in Wenen bij sommige palen al vanaf de eerste minuut extra tijdkosten. In Italië kan een nachtje aan de verkeerde paal je meer kosten dan je hotelovernachting, aldus de ANWB.

🔄 4. Zorg voor een goede laadpas én backup

Niet elke pas werkt overal. Neem minimaal één universele laadpas mee, én zorg dat je ook kunt laden via QR of creditcard. ANWB, Chargemap en Shell Recharge hebben goede dekking in Europa.

Let op: Hetzelfde geldt voor de apps van lokale aanbieders. In portugal bijvoorbeeld, heeft de schrijver van dit stukje, vorig jaar gemerkt dat hij met een gehuurde auto (VW ID4) op bepaalde plekken niet kon opladen omdat er geen 4g bereik was waardoor de app van de laadpaal aanbieder niet kon communiceren met de laadpaal zelf . En dus de laadsessie niet wilde starten.

🧠 5. Denk vooruit – ook bij je accommodatie

  • Vraag vooraf of je je auto kunt laden zonder tijdkosten

  • Is laden inbegrepen bij je verblijf? Check of dat écht zo is, en of het een normale lader betreft (geen stopcontact met verlengsnoer…)

 

🧠 6. Zorg dat je genoeg marge (bereik)  hebt

  • Persoonlijk houdt de schrijver van dit stuk, in Nederland altijd al een marge in stand van 50 km rijbereik. Mocht het laden op plek A namelijk om wat voor reden dan ook niet willen lukken. Dan heb je altijd nog een uitwijkmogelijkheid naar plek B. Dat is een stuk plezieriger en goedkoper (eigen risico) dan moeten worden weggesleepd. Afhankelijk van je bestemming kun je daar nog wat extra marge bovenop die 50km optellen.

  • Ervaringstip n.a.v de recente trip naar Zwitserland: let er ook op dat bijvoorbeeld stijle heuvels (zuid Duitsland), hard en berg opwaarts rijden met een vol gepakte auto, maar ook een loeiende airco ook je werkelijke bereik kunnen doen slinken. Hou je dashboard dus goed in de gaten.

 

✅ Samenvattend: zo voorkom je laadstress op vakantie

  • 📱 Check tarieven voor je plugt

  • ⏱️ Verplaats je auto na vol laden

  • 🗺️ Gebruik snelladers voor transparantie

  • 🛡️ Zorg voor een betrouwbare laadpas + backup

  • 🧾 Vermijd langparkeren aan publieke laadpalen

  • Zorg voor genoeg marge in je bereik om nog naar een andere oplader te kunnen rijden

Heb je net een private lease EV overgenomen en ga je ermee op reis? Dan wil je extra goed voorbereid zijn. Check de voorwaarden van je leasecontract, en zorg dat je laadkosten in het buitenland goed inzichtelijk zijn. En dat je meerdere laadpassen / apps / betaalmiddelen bij je hebt.

Ps. 1:  Houd er bij het inpakken ook rekening mee dat je eigen laadkabel niet onder alle bagage terecht komt.

Ps. 2:  Mocht je nou een oude Tesla Model S hebben die wel geschikt is voor een snellader maar nog niet de juiste aansluiting heeft, vergeet dat ook niet je adapter mee te nemen zodat je ook in het buitenland kunt opladen aan een snellader.

Ps. 3:  Houd – bij een lage km-bundel – ook rekening met het effect van de lange vakantieritten op de km-bundel die je al hebt afgesloten. Kilometers buiten de bundel zijn vaak erg duur (al gauw 7 cent of meer per km)

Ook interessant:

Heb je alles goed voorbereid? Dan rest ons je alleen nog maar een goede reis – zonder laadstress –  te wensen. Bij deze…

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het laatste aanbod in je mailbox? Schrijf je in voor onze updates