Ga naar de inhoud

Verandering in wegenbelasting (MRB) voor Elektrische auto’s: dit wil je weten

verandering mrb eletrische auto's per 2025

 

De wegenbelasting, officieel bekend als motorrijtuigenbelasting (MRB), gaat per 2025 veranderen. Vooral voor eigenaren en leasers van elektrische auto’s pakt dit de komende jaren steeds iets duurder uit. Tot nu toe genoten deze voertuigen van aanzienlijke belastingvoordelen, maar de regels worden de komende jaren geleidelijk aangepast. In dit artikel bespreken we de details van deze veranderingen. Wat betekenen ze voor huidige en toekomstige eigenaren van elektrische voertuigen? En hoe passen deze veranderingen binnen bredere klimaat- en economische doelen.

Huidige Situatie: Vrijstelling van Wegenbelasting

Op dit moment zijn volledig elektrische auto’s vrijgesteld van de MRB. Dit betekent dat eigenaren van een elektrische auto geen wegenbelasting hoeven te betalen. Doel van deze regeling was de overstap naar emissievrije voertuigen te stimuleren. Deze vrijstelling heeft elektrische voertuigen een financieel aantrekkelijke keuze gemaakt, naast de andere voordelen zoals lagere gebruikskosten en minder onderhoud.

De Geplande Veranderingen: Wat Te Verwachten

Vanaf 2025 verandert deze situatie. De vrijstelling van MRB voor elektrische auto’s wordt dan vervangen door een kwarttarief. Wat inhoudt dat eigenaren 25% van het reguliere tarief gaan betalen. Dit is een aanzienlijke verandering, maar elektrische voertuigen blijven nog steeds fiscaal voordelig vergeleken met traditionele brandstofauto’s.

Het kwarttarief zal echter niet blijvend zijn. Vanaf 2026 wordt de belasting verder verhoogd: eigenaren van elektrische auto’s zullen 60% van het reguliere tarief betalen, gevolgd door 65% in 2029 en uiteindelijk 70% in 2030. Na 2030 wordt verwacht dat de volledige MRB in rekening wordt gebracht, gelijk aan die van auto’s met een verbrandingsmotor.
Bron: rijksoverheid.nl

MRB en Private Lease tarieven

Let op: in de Algemene Voorwaarden van het Keurmerk Private Lease is al ingespeeld op wijzigingen in de MRB. De leasemaatschappijen gaan deze extra kosten gewoon doorrekenen aan klanten. Dus ook bij privateleasecontracten die doorlopen in 2025 en daarna. Zie pagina 6, hoofdstuk H punt 14.

14. Mag de leasemaatschappij het termijnbedrag na ondertekening van het leasecontract wijzigen? (Voorwaarden Keurmerk Private Lease)

De Achterliggende Redenen

De aanpassing van de MRB voor elektrische auto’s is onderdeel van het bredere Belastingplan 2025. De overheid streeft ernaar om fiscale voordelen voor elektrische voertuigen geleidelijk af te bouwen naarmate de markt volwassen wordt en de kosten van elektrische auto’s verder dalen. Aanvankelijk werden deze voertuigen gestimuleerd om de overgang naar een schoner wagenpark te versnellen, dit gebeurde onder andere middels de SEPP subsidie die ook afloopt, maar nu er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen, vindt de overheid het gerechtvaardigd om de belastingvoordelen af te bouwen.

Impact op Eigenaars van Elektrische Auto’s

Voor huidige en toekomstige eigenaren van elektrische voertuigen betekenen deze veranderingen een geleidelijke toename van de jaarlijkse kosten. Dit kan van invloed zijn op de totale eigendomskosten van een elektrische auto, hoewel ze nog steeds gunstig blijven in vergelijking met traditionele voertuigen, vooral gezien de lage brandstofkosten en het verminderde onderhoud.

Voor mensen die overwegen een elektrische auto aan te schaffen of te leasen, is het belangrijk om deze toekomstige belastingverhogingen in overweging te nemen. Hoewel de kosten zullen stijgen, blijven de milieuvoordelen en andere incentives, zoals lagere bijtelling voor zakelijke rijders, aantrekkelijk.

 

Het laatste aanbod in je mailbox? Schrijf je in voor onze updates