Radiocampagne ‘Start met delen’ en mijn ervaring met autodelen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) voert campagne voor meer deelauto’s op de weg.
In een tijd waarin duurzaamheid en efficiëntie steeds belangrijker worden, voert I&W een campagne op de landelijke radio die het gebruik van deelauto’s moet stimuleren. De campagne is gericht op het tonen van de vele voordelen van deelauto’s, zoals kostenbesparing, milieuwinst en gebruiksgemak, voor zowel particulieren als bedrijven. In dit artikel bespreken we de benoemde voordelen en reageer ik hierop op basis van mijn ervaringen.
Duurzaamheid en minder CO₂-uitstoot
Een belangrijke boodschap in de campagne is dat deelauto’s bijdragen aan een beter milieu. Doordat er minder auto’s op de weg zijn, dalen de CO₂-uitstoot en de verkeersdruk. Zo helpt het delen van auto’s zowel particulieren als organisaties om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Hiermee speelt StartmetDelen.nl in op de groeiende wens om milieubewuster te leven.
Besparen op autokosten
Naast de voordelen voor het milieu benadrukt de campagne ook de kostenbesparingen die deelauto’s bieden. Het delen van een auto kan voordeliger zijn dan zelf een auto bezitten. Je betaalt alleen voor gebruik en bespaart op vaste kosten zoals verzekering, onderhoud en parkeerkosten. Dit maakt deelauto’s aantrekkelijk voor iedereen die slim met zijn mobiliteitsbudget om wil gaan.
Altijd en overal een auto binnen handbereik
Volgens StartmetDelen.nl maken aanbieders het makkelijk om een deelauto te reserveren via een handige app of website. Zo heb je altijd een auto beschikbaar zonder zorgen over onderhoud en andere lasten. Door de flexibele beschikbaarheid is het gebruik van een deelauto ideaal voor wie een auto nodig heeft, maar niet dagelijks.
Moderne technologie voor naadloos gebruik
Het platform van StartmetDelen.nl is uitgerust met de nieuwste technologieën voor een soepele ervaring. Functies als real-time beschikbaarheid en GPS-tracking maken het eenvoudiger en veiliger om een auto te delen. De technologie geeft gebruikers de zekerheid dat het delen van een auto betrouwbaar en toegankelijk is.
Deelauto’s versterken de gemeenschapszin
I&W gelooft dat deelauto’s bijdragen aan een gevoel van samenwerking en verbondenheid. Door auto’s te delen ontstaat een gevoel van wederzijdse verantwoordelijkheid, wat bijdraagt aan een hechtere gemeenschap.
En dan… mijn ervaring
Korte disclaimer vooraf: Mijn ervaring is natuurlijk een N=1 verhaal, en gebaseerd op de situatie van 7 jaar geleden. Bovendien ben ik natuurlijk een enorme WC-eend als oprichter van deze site. Daarnaast woon ik Niet in een stad en ben ik al overgestapt van het gebruik van deelauto’s naar een private lease occasion. Maar bij deze doe ik oprecht mijn best om een zo objectief en informatief mogelijk beeld te schetsen. En bedenk dat de markt op sommige punten flink zal zijn verbeterd t.o.v. 7 jaar geleden.
– Duurzaamheid en minder CO2 uitstoot? Twijfelachtig, in principe zijn er als we delen minder auto’s en daarmee grondstoffen nodig, en kunnen ze leiden tot meer bewuste reisbeslissingen en wordt de vloot efficienter gebruikt. Bovendien zijn de deelauto’s vaak jongere en dus zuinigere modellen. Maar andersom kun je ook stellen dat autorijden nu haalbaarder wordt voor mensen die anders toch met het OV of een elektrische (bak)fiets – of zelfs niet – op pad gaan. Die gaan dankzij deelauto’s mogelijk juist meer CO2 uitstoten, door ook voor kortere ritten de auto te pakken. En wellicht eerder wennen aan het gemak van een auto om zo op den duur steeds meer te rijden…
– Besparen op autokosten? Ja en Nee. De bedrijven achter de deelauto’s moeten er natuurlijk wél aan verdienen. Anders houdt het concept al snel op. Als je heel sporadisch een auto nodig hebt (zeg maximaal 3x p/m) kan het financieel zeker voordelig voor je zijn. Maar zodra je structureel vaker en langer per week / maand een auto nodig hebt, en of langere ritten rijdt, kun je vrij rap een financieel kantelpunt overgaan. Dan wordt het al snel interessanter om voor een private lease occasion te kiezen. Al is het maar omdat je dan de auto altijd tot je beschikking hebt. Dag en nacht staat hij dan klaar voor je, zelfs op onvoorziene momenten. Dat is een bepaalde luxe die afhankelijk van jouw situatie best wat waard kan zijn. Zeker in het geval met kinderen. Of als je een eigen bedrijf hebt, of als je ouders, vrienden of liefje ver weg wonen, je veel uitwedstrijden speelt, onregelmatige uren werkt, en, of, etc. Daarmee komen we al bijna bij het volgende punt, maar eerst twee site tips die er 7 jaar geleden nog niet waren.
Tips: De site Deelautovergelijker.nl helpt je aan snel inzicht in de verschillende prijs opbouw methoden (tijd, afstand,vaste prijs, abonnementen) en een overzicht van aanbieders. Hier zaten namen van aanbieders tussen die ik nog niet kende. En op de site Gaiyo.com zie je real time welke auto’s er in je buurt staan en met hun app kunt openen. Er zit dan zeker ook wel ontwikkeling in de deelauto markt.
– Altijd en overal een auto binnen handbereik? Nou nee, zeker Niet Altijd. Waar ik destijds zelf tegen aanliep (locatie: dorp in de randstad). Is dat er wel drie auto’s in het dorp waren. Maar voor twee daarvan moest ik dan minimaal een kwartier fietsen voordat ik kon instappen, ook als het regende of sneeuwde. En de auto die een straat verder op stond dan? Tsja. Auto delen = ook soms misgrijpen. Het vereist vaak planning en de discipline om tijdig vooruit te reserveren om zo min mogelijk mis te grijpen. En dan nog nog kun je pech hebben, bijvoorbeeld omdat de persoon voor je, niet op tijd terug is… of onderweg pech krijgt. Of dat iemand de auto vlak voor je neus wegkaapt. Bedenk: hoe meer aanhangers het concept auto delen krijgt, hoe groter de druk per auto wordt, en daarmee de kans op misgrijpen…
– Moderne technologie voor naadloos gebruik? Yes! Bingo! 7 jaar geleden kon ik sommige auto’s al met een app reserveren én openen. Anno 2024 zal dit waarschijnlijk alleen maar beter geworden zijn. En ik kan mij zelfs voorstellen dat in de nabije toekomst zelfrijdende deelauto’s precies op tijd naar je toe komen rijden. Oh wacht, is dat dan niet een zelfrijdende taxi…? Klinkt je dat als toekomstmuziek? Ze rijden al 100.000 ritten per week in de VS…. Zie onderstaand nieuwsbericht op Bright.nl. En daarmee stijgt de vraag. Hoe toekomstbestendig is autodelen? Gaat dat niet vervangen worden door zelfrijdende taxi’s?
Zo populair zijn de robottaxi’s van Waymo: 100.000 betaalde ritten per week
– Deelauto’s versterken de gemeenschapszin? Tsja. Hier wil ik mijn vingers eigenlijk niet aan branden. Het klink in mijn oren vooral als idealistische PR praat van ondernemers. Ik ben ook nog niet bekend met wetenschappelijk onderzoek waarin dit is aangetoond. En ik heb ook ervaren dat je regelmatig in andermans troep mag delen dat in de deelauto achterblijft. :-( Maar wie weet, heb ik het mis. Laat het vooral weten via ons mailadres…
Mijn WC-eend conclusie
Deelauto’s kunnen op dit moment zeker interessant zijn. Bijvoorbeeld als je in een stad woont, op een plek met veel deelauto’s binnen loopafstand. Maar hoe interessant het echt is voor iemand hangt van veel factoren af. Hoe vaak per week / maand heb je een auto nodig en voor hoe lang, en hoeveel kilometers rijd je per keer. Of hoe goed is de beschikbaarheid in jouw buurt? En dat van het openbaar vervoer? En wat zijn bijvoorbeeld de parkeerkosten in jouw wijk. En wanneer komen de zelfrijdende taxi’s ook beschikbaar bij jou in de buurt?
Dit zijn zomaar een paar dingen die meewegen in een financiele afweging. Maar er zijn ook andere beweegredenen die mee kunnen tellen, natuurlijk. Bijvoorbeeld het klimaat, persoonlijke omstandigheden of de wens tot minder auto’s op straat.
Leestip: top 5 alternatieven voor private lease
Ps. Wist je trouwens dat je op onze site heel interessante private lease occassions staan? Die willen ook graag gedeeld worden door jou als tweede of derde lease rijder, en door je vrienden / buren etc.